Załącznik nr 1 do Uchwały nr 4/04/2011
II Zebrania Założycielskiego
Pępowskiego Towarzystwa Wędkarskiego w Pępowie
Z dnia 28.04.2011 r.
Statut
Pępowskiego Towarzystwa Wędkarskiego w Pępowie
Rozdział I
Nazwa, teren działania, siedziba, charakter prawny.
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę ‘’Pępowskie Towarzystwo Wędkarskie w Pępowie’’ w skrócie PTW, zwane w dalszym ciągu statutu ‘’Towarzystwem ‘’.
§2
1. Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą Pępowo.
2. Towarzystwo może tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, zwane Klubami, działające na zasadzie regulaminu wewnętrznego.
3. Towarzystwo może być członkiem innych organizacji i stowarzyszeń.
§3
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanych i z tego tytułu ma osobowość prawną.
§4
Towarzystwo jest stowarzyszeniem samorządnym, działającym w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
§5
1. Towarzystwo używa godła i barw, a władze Towarzystwa używają pieczęci określającej ich nazwę.
2. Wzór godła, braw i pieczęci ustala Zarząd Towarzystwa zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§6
1. Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków.
2. Towarzystwo do prowadzenia swych członków może zatrudniać pracowników.
3. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą.
Rozdział II
Cele i sposoby ich realizacji.
§7
Celem Towarzystwa jest :
a) organizowanie wędkarstwa, jako racjonalnej formy wypoczynku i rekreacji,
b) stwarzanie członkom Towarzystwa dogodnych warunków wędkarskich,
c) krzewienie znajomości zasad gospodarki rybacko-wędkarskiej,
d) kształtowanie postawy obywatelskiej i etyki wędkarskiej,
e) działanie na rzecz ochrony i racjonalnego użytkowania wód i środowiska naturalnego,
f) wychowawcza praca z młodzieżą i edukacja ekologiczna,
g) ochrona wód znajdujących się pod opieką Towarzystwa.
§8
Towarzystwo realizuje swoje cele przez:
a) reprezentowanie idei wędkarskiej przed władzami i instytucjami w kraju oraz innymi organizacjami wędkarskimi w kraju i za granicą, a także współpracę z nimi,
b) organizowanie terenowych jednostek Towarzystwa, zebrań, szkoleń, itp.
c) prowadzenie i popieranie działalności na rzecz ochrony środowiska naturalnego,
d) upowszechnienie sportu i turystyki wędkarskiej, organizowanie zawodów wędkarskich oraz organizowanie rekreacji dla członków Towarzystwa ich rodzin.
e) nabywanie, przejmowanie i użytkowanie wód oraz prowadzenie na tych wodach racjonalnej gospodarki rybacko-wędkarskiej,
f) ochronę wód i środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami, kłusowaniem i innymi szkodami we współpracy z Państwową Strażą Rybacką, Policją i innymi organami zajmującymi się ochroną wód i środowiska naturalnego oraz powołując własną Społeczną Straż Rybacką.
g) aktywną współpracę ze szkołami, stowarzyszeniami młodzieżowymi oraz innymi jednostkami zajmującymi się edukacją młodzieży,
h) prowadzenie:
-własnych i przyjętych w użytkowanie ośrodków zarybieniowych,
-schronisk, przystani i innych obiektów służących uprawianiu sportu wędkarskiego i rekreacji,
i) inicjowanie i rozwijanie współpracy z zakładami produkującymi sprzęt wędkarski i przedsiębiorstwami prowadzącymi sprzedaż tego sprzętu,
j) powoływanie- na podstawie właściwych zezwoleń- własnych zakładów i sklepów, których Zarząd Towarzystwa jest organem założycielskim,
k) popularyzowanie idei działalności Towarzystwa,
l) podejmowanie innych czynności i działań związanych z realizacją celów Towarzystwa,
Rozdział III
Członkowie Towarzystwa – ich prawa i obowiązki
§9
1. Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) sympatyków,
c) honorowych.
2. W Towarzystwie mogą również się zrzeszać kandydaci na członków, na warunkach podanych niżej.
§10
1. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która ukończyła 16lat,posiada kartę wędkarską, złożyła deklarację członkowską, zdała egzamin, zaakceptowała statut Towarzystwa oraz regulaminy połowów, wniosła stosowne opłaty oraz uzyskała pozytywną rekomendację członków , którzy założyli Towarzystwo (członków założycieli).
2. Kandydatem może być małoletni poniżej 16 roku życia za pisemną zgodą jego przedstawicieli ustawowych. Kandydatowi nie przysługuje prawo udziału w głosowaniu i prawo korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do Władz Towarzystwa.
3. Kandydatem może być każda osoba fizyczna, która złożyła wniosek, a nie spełniła tych wymogów.
4. Członkiem sympatykiem może zostać osoba fizyczna lub prawna, która akceptuje cele Towarzystwa i chce zaangażować się w prace Towarzystwa. Sympatykowi nie przysługuje prawo korzystania z prawa czynnego i biernego prawa wyborczego.
5. Członkowstwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie Towarzystwa na wniosek Zarządu Towarzystwa osobom, które położyły wybitne zasługi dla Towarzystwa. Członek honorowy posiada wszystkie uprawnienia członka zwyczajnego, jest zwolniony od świadczeń członkowskich, ma prawo noszenia Odznaki Honorowego Członka Towarzystwa.
§11
O przyjęciu do Towarzystwa decyduje Zarząd Towarzystwa.
§12
1. Każdy członek Towarzystwa(w tym także kandydat) ma prawo:
a) uczestniczyć w Walnym zgromadzeniu Towarzystwa,
b) wysuwać postulaty i wnioski do właściwych władz Towarzystwa, poddawać krytyce ich działalność oraz zwracać się do nich z postulatami i skargami,
c) uprawiać wędkarstwo na wodach Towarzystwa zgodnie z zasadami określonymi w regulaminach połowu ryb,
d) nosić odznaki Towarzystwa.
2. Zwyczajni i Honorowi Członkowie mają prawo wybierać i być wybieranymi do wszystkich władz Towarzystwa na zasadach określonych w niniejszym statucie.
§13
Każdy Członek Towarzystwa (w tym także kandydat) ma obowiązek :
a) przestrzegać postanowień statutu, wydanych na jego podstawie przepisów i uchwał władz Towarzystwa, stać na straży dobrego imienia Towarzystwa, sumiennie wykonywać zadania, które zostaną mu powierzone przez władze Towarzystwa, ochraniać mienie Towarzystwa jako wspólne dobro wszystkich jego członków,
b) pogłębiać wiedzę i praktykę przez czynny udział szkoleniu, zawodach i innych imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
c) opłacać regularnie składki członkowskie w wysokości i terminach ustalonych przez Zarząd Towarzystwa,
d) brać czynny udział w pracach Towarzystwa lub zamiennie wpłacać określoną przez Zarząd sumę za nie przepracowanie ustalonego przez Walne Zgromadzenie czasu na te prace,
e) uczestniczyć w Walnych Zgromadzeniach Towarzystwa.
§14
1. Członek Towarzystwa naruszając obowiązki w §13 może być ukarany przez sąd organizacyjny jedną z następujących kar:
a) upomnienia,
b) nagana,
c) zawieszenie w prawach członka na okres od 1 roku do 2 lat,
d) wykluczenie z Towarzystwa z równoczesnym pozbawieniem odznak.
2. Kary wymienione w ust.1 pkt. 3 i 4 mogą być zawieszone orzeczeniem sądu organizacyjnego na okres 1 rok.
3. Sąd Organizacyjny może zobowiązać do złożenia egzaminu ze znajomości statutu lub obowiązujących regulaminów połowu ryb, naprawienia wyrządzonej szkody w imieniu Towarzystwa lub innych osób, wyznaczyć określony, szczególny obowiązek świadczenia pracy społecznej.
4. Od orzeczenia sądu organizacyjnego członek ma prawo odwołać się do najbliższego Walnego Zgromadzenia, którego uchwała jest ostateczna.
5. Skreślenie z ewidencji kar, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2następuje po upływie roku od ich orzeczenia. Zatarcie kar, o których mowa w pkt. 3 może nastąpić w 2 lata po upływie kary orzeczenie Sądu Organizacyjnego, wydanym na wniosek zainteresowanego.
6. Ponowne przyjęcie do Towarzystwa osoby, która została wykluczona z Towarzystwa może nastąpić po upływie 5 lat od daty prawomocnego orzeczenia o wykluczeniu i wymaga odrębnego rozpatrzenia przez Zarząd Towarzystwa.
§15
Członkostwo ustaje w skutek:
1. Rezygnacji zgłoszonej na piśmie Zarządowi Towarzystwa.
2. Skreślenie na skutek nie płacenia składki.
3. Wykluczenia orzeczeniem Sądu Organizacyjnego.
4. Śmierci Członka.
§16
Za zasługi na rzecz Towarzystwa mogą być przyznawane następujące wyróżnienia: dyplom, brązowa, srebrna i złota odznaka ‘’Zasłużony Wędkarz PTW’’ oraz odznaka Członka Honorowego.
§17
Członek Towarzystwa może pełnić tylko jedną funkcję z wyboru we władzach Towarzystwa.
Rozdział IV
Władze oraz sprawy organizacyjne Towarzystwa.
§18
1. Władzami Towarzystwa są:
a. Walne Zgromadzenie
b. Zarząd
c. Komisja Rewizyjna
d. Sąd Organizacyjny
2. Władzą Klubu jest Zarząd Klubu.
3. Kadencja władz trwa 4 lata i jest równoczesna.
4. Uchwały władz Towarzystwa zwykła większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby ich członków. Władze Towarzystwa mogą zawiesić, bądź uchylić każdą uchwałę Klubu w przypadku gdy narusza przepisy prawa lub statutu Towarzystwa albo inne przepisy wydane na jego podstawie.
5. Wybory do władz Towarzystwa odbywają się w głosowaniu tajnym, chyba że co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania opowie się za głosowaniem jawnym. Ukonstytuowanie się władz następuje w głosowaniu tajnym.
6. Władze Towarzystwa w drodze uchwały odwołać ze swego składu każdego członka z powodu jego bezczynności. W razie zdekompletowania w trakcie kadencji składu zarządów, komisji rewizyjnej i sądu organizacyjnego, władze te mają prawu uzupełnienia składów. Uzupełnienie składów władz Towarzystwa w trakcie kadencji następuje poprzez wybór kolejnych kandydatów, którzy startowali w wyborach do władz, ale nie dostali wystarczającej ilości głosów. W uzasadnionych przypadkach uzupełnienie składu Towarzystwa w trakcie kadencji może zostać dokonane także z osób wskazanych przez władze. Wybory uzupełniające przeprowadzane są na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa.
7. Walne Zgromadzenie są władne do podejmowania uchwał: w pierwszym terminie przy obecności ½ uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie niezależnie od ilości uprawnionych do głosowania- o ile nie postanowią one inaczej. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie odbywa się na zasadach określonych dla zwyczajnych zgromadzeń, a uczestniczą w nich członkowie uprawnieni do brania udziału w zwyczajnych zgromadzeniach.
8. Do rozpatrywania spraw członków za czyny określone w §14 powołany jest Sąd Organizacyjny.
9. Przed Sądem Organizacyjnym występuje w charakterze oskarżyciela powołany przez Zarząd Towarzystwa rzecznik, którego zakres działania określa regulamin uchwalony przez Zarząd Towarzystwa.
10. Regulamin Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Sądu Organizacyjnego Towarzystwa oraz Regulamin postępowania w sprawach przewinień członków Towarzystwa są uchwalane na wspólnym posiedzeniu tych władz.
11. Zarząd Towarzystwa ma prawo zawiesić działalność Zarządu Klubu na okres do 2 lat w razie stwierdzenia jego bezczynności lub działalności sprzecznej z postanowieniami statutu albo przepisami i regulaminami wydanymi na jego podstawie .Na okres zawieszenia Zarząd powołuje pełnomocnika.
§19
1. Walne Zgromadzenie Towarzystwa jest najwyższą władzą Towarzystwa.
2. Walne Zgromadzenia dzielą się na:
a) zwyczajne,
b) nadzwyczajne.
§20
W Walnym Zgromadzeniu Członków uczestniczą:
1. Z głosem decydującym członkowie zwyczajni i honorowi,
2. Z głosem doradczym członkowie sympatycy, kandydaci i zaproszeni goście.
§21
Do Kompetencji Walnego Zgromadzenia Towarzystwa należą:
1. Uchwalenie porządku regulaminu obrad.
2. Ustalenie ogólnych wytycznych działalności Towarzystwa.
3. Rozpatrywanie wniosków złożonych na Walnym Zgromadzeniu.
4. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu oraz zamierzeń gospodarczych i ekonomicznych.
5. Rozpatrywanie wniosków i sprawozdań Komisji Rewizyjnej i Sądu Organizacyjnego.
6. Podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu.
7. Wybór Komisji Rewizyjnej i Sądu Organizacyjnego.
8. Nadanie i pozbawienie godności Członka honorowego na wniosek Zarządu.
9. Podejmowanie uchwał w przedmiocie zmian statutu oraz rozwiązania się Towarzystwa.
10. Nakładanie na członków Towarzystwa obowiązku wykonywania pracy osobistej lub wniesienia za to ekwiwalentu pieniężnego, co może być zdecydowane większością ½ głosów uprawnionych do głosowania uczestników Wlanego Zgromadzenia.
11. Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach dotyczących realizacji celów statutowych ,a nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz.
§ 22
1. Zarząd Towarzystwa zwołuje Zwyczajne Walne Zgromadzenie jeden raz w roku (pierwsze półrocze).
2. O terminie, miejscu i porządku dziennym Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia poprzez ogłoszenie w lokalnych środkach masowego przekazu, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
§23
1. Zarząd Towarzystwa zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie z własnej inicjatywy, na żądanie Komisji Rewizyjnej lub wniosek co najmniej 1/3 liczby członków w terminie miesiąca od daty zgłoszenia żądania lub wniosku.
2. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały tylko w sprawach, w których zostało zwołane.
§24
Zarząd realizuje zadania statutowe Towarzystwa i za swą działalność odpowiada przed Walnym Zgromadzeniem Towarzystwa.
§25
1. Zarząd Towarzystwa składa się z Prezesa oraz co najmniej 4 Członków Zarządu wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków.
2. Na pierwszym posiedzeniu Zarządu, które powinno się odbyć najpóźniej w 7 dni od dnia wyborów, wybiera od spośród swych członków:
a. Wiceprezesów Zarządu,
b. Sekretarza,
c. Skarbnika.
§26
1. Zarząd Towarzystwa zbiera się na posiedzeniu miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Raz w roku w sprawach ustalenia preliminarza budżetowego oraz planu gospodarczego Towarzystwa, Zarząd odbywa posiedzenie z udziałem Prezesów Klubów (o ile istnieją).
§27
Do kompetencji Zarządu należy tworzenie warunków rozwoju wędkarstwa i prawidłowego funkcjonowania Towarzystwa, a w szczególności:
1. Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz.
2. Rozwijanie działalności sportowej i turystycznej.
3. Zwoływanie Walnych Zgromadzeń i przedstawienia im planów i materiałów, o których mowa w §21.
4. Realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia.
5. Rozpatrywanie i uchwalanie preliminarza budżetowego oraz zamierzeń gospodarczych Towarzystwa.
6. Rozpatrywanie, zatwierdzanie i przedstawienie Walnemu Zgromadzeniu rocznych sprawozdań z działalnością Towarzystwa.
7. Ustalenie wysokości składki członkowskiej, opłat za wędkowanie, wpisowego i zasad podziału między kluby.
8. Realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia w przedmiocie nabywania i zbywania nieruchomości w ramach obowiązującego prawa.
9. Podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia lub likwidacji Klubów.
10. Uchwalenie ramowych regulaminów działania Zarządu Klubów.
11. Nadanie odznak Towarzystwa.
12. Powoływanie komisji niezbędnych do realizacji zadań Towarzystwa oraz Rzecznika Zarządu
13. Sprawozdanie nadzoru i koordynowanie Zarządów Klubów.
14. Uchylenie i zmienienie treści uchwał zarządów Klubów nie zgodnych ze statutem albo przepisami wydanymi na jego podstawie, albo przepisami prawa.
§28
Komisja Rewizyjna Towarzystwa składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie.
Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
§29
1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) Kontrolowanie całokształtu działalności Towarzystwa zwłaszcza działalności finansowo-gospodarczej w zakresie celowości, rzetelności i gospodarności,
b) Występowanie w oparciu o ustalenia kontroli z wnioskami pokontrolnymi do Zarządu i żądania wyjaśnień,
c) Składanie sprawozdań z całokształtu swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu i występowanie w przedmiocie absolutorium dla Zarządu Towarzystwa,
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawą uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach władz Towarzystwa.
3. Komisja Rewizyjna może dokonywać kontroli całokształtu działalności Towarzystwa w każdym czasie, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
§30
Sąd Organizacyjny składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie. Członkowie Sądu ze swego grona wybierają Przewodniczącego, Zastępcę i Sekretarza.
§31
Sąd Organizacyjny składa sprawozdanie z całokształtu swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa.
§32
1. Sąd Organizacyjny rozpatruje sprawy przeciwko wszystkim członkom Towarzystwa.
2. W ciągu miesiąca od chwili wydania orzeczenia Sądu Organizacyjnego członek może się odwołać do Walnego Zgromadzenia członków, którego orzeczenie jest ostateczne.
Rozdział V
Kluby Towarzystwa
§33
1. Kluby w Towarzystwie tworzone są, jako terenowa jednostka organizacyjna pod warunkiem, że skład osobowy Towarzystwa przekracza 100 członków i powstają na mocy uchwały Zarządu Towarzystwa.
2. Klub zrzesz minimum 20 członków.
3. Teren działania Klubu określa Zarząd Towarzystwa stosowną uchwałą.
4. Najwyższą władzą Klubu jest czteroosobowy Zarząd Klubu, którym kieruje Prezes Zarządu Klubu.
5. Regulamin pracy Zarządu Klubu, kompetencje Klubu, uprawnienia i obowiązki ustali Zarząd Towarzystwa w formie uchwały Zarządu.
Rozdział VI
Majątek i Fundusze Towarzystwa
§34
Na majątek Towarzystwa składają się nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§35
Na fundusze Towarzystwa składają się:
1. Wpisowe, składki i opłaty członkowskie.
2. Dotacje, subwencje i darowizny.
3. Inne dochody z działalności Towarzystwa.
§36
1. Gospodarka majątkiem i funduszem Towarzystwa prowadzona jest na podstawie budżetu, obejmującego dochody i wydatki.
2. Rokiem budżetowym Towarzystwa jest rok kalendarzowy.
3. Fundusze finansowe przeznacza się na finansowanie działalności organizacyjnej i statutowej.
4. Status Towarzystwa odpowiada materialnie do wysokości posiadanego majątku.
5. Towarzystwo może zaciągnąć zobowiązanie finansowe.
§37
1. Funduszami i majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd.
2. Do reprezentowania Towarzystwa oraz zaciągania zobowiązań majątkowych upoważnieni są Prezes i Wiceprezes lub Prezes i Członek zarządu lub Wiceprezes i Członek zarządu działający łącznie.
Rozdział VII
Zmiana statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
§38
1. Zmianę statutu uchwala Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Towarzystwa większością 2/3 głosów przy obecności:
a. w pierwszym terminie – co najmniej połowy liczby członków Towarzystwa,
b. w drugim terminie – zwykłą większością głosów, lecz przy obecności nie mniej niż 1/4 liczby członków.
2. W przypadku zgłoszenia wniosku o zmianę statutu, przez co najmniej 1/3 członków Towarzystwa w terminie na trzy miesiące przed Walnym Zgromadzeniem, Zarząd zobowiązany jest przedłożyć ten wniosek Walnemu Zgromadzeniu do rozpatrzenia. Wniosek o zmianę statutu nie może być zgłoszony w trybie wniosku nagłego.
§39
1. Rozwiązanie się Towarzystwa wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności:
a. w pierwszym terminie – co najmniej połowy liczby członków Towarzystwa,
b. w drugim terminie – zwykłą większością głosów, lecz przy obecności nie mniej niż 1/4 liczby członków.
§40
W razie rozwiązania się Towarzystwa jego majątek zostanie przekazany na cele określone przez Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów.